222 dagar...

2013-05-12 klockan 23:04:12
kvar tills min 25årsdag imorgon. Så mellan den 13 Maj-21 December ska jag ha en utmaning med mig själv.
 
Here we go:
- Gå ner 10 kg 
- Gå totalt 650 km
- Röra på mig 5/7 dagar
- Max 1 pepsi max burk om dagen(helst ingen alls på vardagarna)
- Lära mig springa 2 km utan att stanna en endaste gång
- Lära mig äta mer grönt!
- Äta en kalorisnål kost
- Göra minst 25 squats varje dag
- Unna mig sötsaker endast vid helger och endast ihop med motion. Ingen motion=inget gotta
- Börja gymma eller simma en gång i veckan ihop med Kalle eller mamma
- Inte försöka sova mer än 8 timmar per natt
 
Nååå. Låt 25-årskrisen och utmaningen börja :)
 
(Såhär känns de som jag ser ut just nu...)

Kommentarer
Postat av: Frida

Det är lite drygt en och en halv månad till jag fyller 25 :) Som mål innan dess har jag från idag ca 4 kilo att gå ner och då har jag gått ner 13 kilo. :)

2013-05-13 @ 07:52:15
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Hanna

Oh, heja dig! You can do it! Jag känner att jag också hade kunnat behöva en sådan lista.. Jag får göra mig en 21-årslista som jag tjuvstartar med redan i sommar tror jag bestämt!

2013-05-13 @ 15:10:46
URL: http://fruedholm.se
Postat av: Frida

Lycka till förresten! Det glömde jag skriva förut! Du kommer fixa det där utan problem. :)

2013-05-13 @ 20:58:10
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Sofia

Heja dig! Och du har ju gott om tid. Själv har jag bara 13 dagar kvar till min 25-års dag. Krisen är ständigt närvarande. haha.

2013-05-13 @ 21:30:55
URL: http://lifeaccordingto.blogg.se/
Postat av: Det behöver inte vara så svårt, tänk logiskt vad som är bra för kroppen! :)

20 REGLER - SÅ HÅLLER DU DIG I FORM

Expert Karin Haglund, personlig tränare, hälsocoachen och kostrådgivaren, kommenterar.
1. Drick ett glas vatten innan varje måltid.
– Många dricker för lite och kan då misstolka törst med hunger och sug.
2. Söta drycker kan innehålla lika mycket kalorier som en hel middag. Undvik dem.
– Sötade drycker bör undvikas, gäller både drycker sötade med socker och artificiella sötningsmedel.
3. Ät protein varje måltid - helst fisk - det gör dig mätt längre.
– Glöm inte att protein finns även i exempelvis bönor, linser och frön.
4. Dra ner kraftigt på intaget av raffinerat mjöl och spannmål, exempelvis vit pasta och vitt bröd.
– Raffinerat mjöl och spannmål saknar mycket av näringen och har högt GI.
5. Ät 30-50 gram fiber som frukt, grönsaker, nötter och frön varje dag.
– Välj att äta mycket grönsaker, inte bara för fibrernas skull utan för att de ger otroligt mycket hälsovinster.
6. Ät äpplen och bär varje dag.
– Bär är ännu bättre än frukt då de har mindre socker och generellt fler antioxidanter. Satsa på mycket svenska bär nu under sommaren.
7. Ät inga kolhydrater efter lunch.
– Snarare bör man hoppa över raffinerade vita kolhydrater som vitt bröd, bullar och pasta.
8. Ta för vana att läsa innehållsförteckningen så du vet vad du äter.
– Generellt, ju längre ingredienslista desto sämre livsmedel. Ät mer av naturliga råvaror, grönsaker, fisk, vilda bär och naturella frön.
9. Sluta gissa hur mycket du äter och mät i stället upp hur mycket du äter. Ju större portion du lägger upp - desto mer kommer du att äta.
– Vi äter mer om vi exempelvis är på buffé. Men det viktigaste är att äta långsamt och tugga maten ordentligt - då äter du mindre. 80 procent mätt är ett bra riktmärke.
10. Ta bort sötningsmedel - det inkluderar artificiella sötningsmedel.
– För mycket socker är syrabildande för kroppen och kan främja inflammationer. Dock finns det källor som rå agave, torkad frukt och kokosnektar som är bättre än vitt socker.
11. Undvik potatis - främst potatis utan skal då flera näringsämnen sitter där.
– Du kan satsa på gröna källor i stället för potatisen. Broccoli, blomkål eller sötpotatis.
12. Ät vegetariskt en dag i veckan.
– En dag är bättre än ingen dag men gärna mer än så, både för miljön och för hälsan.
13. Sluta ät snabbmat och friterad mat.
– Välj i stället naturlig, färggrann och smakrik mat. Skräpmat ger dig mycket kalorier men lite näring och vitaminer.
14. Ät en ordentlig frukost varje dag.
– Frukost är viktigt men än viktigare är vad du väljer att äta till frukost. En bra frukost gör att du får en stabilare blodsockerkurva och gör att du småäter mindre.
15. Gör din egen mat och ät minst tio mål i veckan hemma.
– När du lagar egen mat vet du vad du får och slipper olika tillsatser i maten. Väldigt billig restaurangmat består dessutom sällan av bra råvaror.
16. Bannlys mat med högt saltinnehåll.
– Vi äter för mycket av det vita raffinerade saltet som finns i rökt mat, halvfabrikat och restaurangmat. Laga mat själv från naturliga råvaror och använd havssalt eller bergsalt av bra kvalitet.
17. Ät grönsaker.
– Grönsaker är bland det bästa du kan äta. Innehåller mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter, klorofyll och kostfibrer.
18. Gå till sängs lite lätt hungrig.
– Ät middag 3-4 timmar innan du lägger dig så slipper kroppen jobba med att smälta maten när den i stället bör jobba med att återhämta och bygga upp sig under sömnen.
19. Sov ordentligt.
– Sömnen är viktig både för muskler och för att sätta i gång fettförbränningen.

Källa: Boken "The Skinny Rules" av Bob Harper, personlig tränare i Biggest Loser


Viktigast:
- Ät mycket mättande grönsaker: broccoli, morötter, bönor, ärtor, auburgine, avokado, vitkål, rödbetor, tomater osv.

- Ät inte socker: skippa sötsaker men även bröd och pasta som har samma effekt i kroppen. Suget försvinner och det är knappt en utmaning att tacka nej till socker. Låt inte socker vara en så stor del av ditt liv.

- Ät ofta: mellanmål is the shit. Planera din dag, du vill inte behöva vara hungrig och du vill inte behöva äta ett dåligt alternativ. T med nötter utan salt, färdigkokta/stekta ägg, skinka (en bra varieant utan massa E-ämnen), bär, småportioner av middagsrester osv.

- Lär dig vad som är ren mat: tomatpuré ska inte innehålla tillsatser och socker, tomatpuré ska innehålla tomater INGET ANNAT. Gäller alla livsmedel. Läs förteckningar, välj ekologiskt vilket i de flesta fall är bättre. Var inte snål när du handlar, tänk på att alla tillsatser och skit faktiskt ska i din kropp, vi vill ge vår kropp det bästa den kan få!

- Drick vatten - HELA tiden!

2013-05-14 @ 09:40:56
Postat av: Anonym

Jaha ja! Jag klarar mig ej utan bloglovin därför har dt vart så nerjobbat senaste tiden när den ej har funkat.

Ja men du är den viktigaste personen i ditt liv och du skall ta hand om dig själv och sätta dig sj i fokus.

Haft en bra helg. Hoppas du hade också dt! Yeeey med att du har skapat dina mål

aw vad söt du är tack gumman <3

Hoppas dt fortsätter så.

Puss.

2013-05-14 @ 16:56:16
URL: http://mscharlie.blogg.se
Postat av: Carro

WOOOP WOOOP!! You go girl! Grymma mål, lycka till!

Och hej :D

2013-05-14 @ 22:25:51
URL: http://carolineannamarie.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0